WSTĘP
W ostatnich latach pojawiła się w drugim obiegu ekonomicznym Nowoczesna Teoria Monetarna MMT, która proponuje nowy opis zjawisk makroekonomicznych.
Jednak wyjaśnianie tej teorii przez twórców i propagatorów MMT poprzez używanie skonsolidowanego podmiotu: rząd-Bank Centralny, (co miało ułatwić jej zrozumienie) może być mylące.
Rodzi to przeświadczenie, że jest to dopiero propozycja zmian w makroekonomii polegająca na finansowaniu wydatków rządowych pieniędzmi „drukowanymi” przez Bank Centralny, gdzie podatki służą tylko do zdejmowania nadmiaru pieniędzy z rynku, a jednym ze sposobów dostarczania pieniądza do gospodarki jest skup obligacji rządowych przez Bank Centralny (QE).
Rzeczywistość jest jednak inna.
Dyskusja na blogu Piotra Kuczyńskiego, (w której uczestniczyłem), na tematy makroekonomiczne, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania systemów finansowych wysokorozwiniętych państw (USA, Japonia, Wielka Brytania itp.), w której korzystaliśmy z opracowań ekspertów Angielskiego Banku Centralnego na temat udzielania kredytów przez banki komercyjne, zmieniła moje spojrzenie na te tematy.
Dokładniejsza analiza działania systemów finansowych w oparciu o publikacje Bank of England [1] [2] doprowadziła mnie do zaskakujących konkluzji:
- Systemy finansowe USA i innych podobnych krajów już funkcjonują zgodnie z MMT
- Pieniądza do gospodarki, umożliwiającego jej wzrost, dostarcza nie „druk” pieniądza przez Bank Centralny czy QE ale deficyt rządowy, który w rosnącej gospodarce powinien występować stale, czasami większy, czasami mniejszy, a dług rządowy nie powinien maleć.
- Skup obligacji rządowych przez Bank Centralny od banków komercyjnych nie zmienia podaży pieniądza w obiegu M1, a więc nie zwiększa inflacji i nie wpływa na poprawę koniunktury.
Jest to zgodne ze stwierdzeniami twórców MMT........ ale ich wyjaśnienia mogą wprowadzać w błąd (któremu sam kiedyś uległem).
Poniżej przedstawiam analizę funkcjonowania współczesnych systemów finansowych ze szczególnym uwzględnieniem roli deficytu rządowego.
DEFICYT RZĄDOWY - ZŁY CZY DOBRY
Problem zadłużania się państw, dług publiczny, rządowy przewija się w dyskusjach o ekonomii, zwłaszcza w ostatnich latach. Większość ekonomistów (mainstream) ostrzega, że narastające zadłużenie rządowe obciąży przyszłe pokolenia koniecznością spłaty tego długu, powstają liczniki pokazujące na bieżąco wzrost tego długu (Balcerowicz), proponowane są rozwiązania prawne zakazujące zadłużanie się rządów (Petru, Niemcy), funkcjonują w w traktatach UE ograniczenia deficytu i długu publicznego.
W jaki sposób
zadłużenie rządowe (deficyt) wpływa na funkcjonowanie gospodarki?
WZÓR FISHERA
Gospodarka jest w
równowadze, jeżeli spełniony jest wzór Fishera:
MV =
PT (1)
gdzie:
M to ilość pieniądza
w obiegu
V to szybkość obiegu
pieniądza
P to średnia cena
towarów i usług
T to ilość transakcji
kupna sprzedaży towarów i usług.
Stałość wszystkich
elementów wzoru oznacza stagnację gospodarki.
Jeżeli rośnie ilość
towarów i usług dostępnych do nabycia przy stałości MV to maleją
ceny P (deflacja). W oczekiwaniu na dalszy spadek cen ludzie i firmy
odkładają na później zakupy, co skutkuje zmniejszeniem szybkości
obiegu pieniądza V i na zasadzie błędnego koła
przyczynowo-skutkowego powoduje dalszy spadek P i V. Dodatkowo
przedsiębiorcy ograniczają produkcję, co skutkuje bezrobociem,
które również wpływa na zmniejszenie zakupów.
Drugą stroną
działania wzoru Fishera jest nadmierny wzrost MV, głównie z powodu
zwiększenia M. Powoduje to wzrost produkcji T i wzrost cen P.
Obawiając się dalszego wzrostu cen ludzie i firmy starają się
przyspieszyć zakupy co skutkuje dalszym wzrostem P i T. Ale, jeśli
gospodarka pracuje na granicy możliwości wzrostu produkcji T, to
przy stałym T wzrost MV skutkuje gwałtownym wzrostem cen
(hiperinflacja).
Jak wykazała praktyka
ekonomiczna optymalną wielkością dla zrównoważonego wzrostu
gospodarki jest inflacja około 2% (wzrost P). Przy optymalnym tempie
wzrostu produkcji towarów i usług T wynoszącym 3% oznacza to
wzrost PT o 5%. Tak więc zakładając stałość V oznacza to
konieczność wzrostu M o 5%.
Jaki jest
mechanizm wzrostu ilości pieniądza w gospodarce?.....
Obiegowa opinia
mówi...... drukuje go Bank Centralny....... ale to nie jest
dokładnie tak.
Zrozumienie mechanizmu
zwiększania (lub zmniejszania) ilości pieniądza w gospodarce
wymaga rozważenia, jak działają obecnie systemy finansowe
współczesnych państw, zwłaszcza wysokorozwiniętych.
Po odejściu od
standardu złota znaczna ilość państw funkcjonuje w systemie „fiat
money”, pieniądza o płynnym kursie, niewymienialnego na złoto,
nie przywiązanego do innych walut (np. dolara).
Z pewnych względów
nie dotyczy to krajów strefy euro.... o czym później.
BILANS KSIĘGOWY
Obecnie zdecydowana
większość transakcji finansowych odbywa się za pomocą operacji
bezgotówkowych (np. w Wielkiej Brytanii 97%, a tylko 3% to
transakcje gotówkowe [2] s. 2).
Istotą
transakcji bezgotówkowych (wykonywanych obecnie elektronicznie) są
zmiany zapisów księgowych dokonywanych w systemie bankowym.
Aby przedstawić jak to
się dzieje należy przypomnieć podstawowe równanie rachunkowości
księgowej (według [3]):
Aktywa = Zobowiązania
+ Kapitał Własny (2)
gdzie:
Aktywa
(„ma”) to wszystkie środki, które ma do dyspozycji podmiot
ekonomiczny (firma), zarówno materialne (budynki, maszyny, surowce),
jak i finansowe (gotówka, depozyty bankowe, należności, akcje,
obligacje itp.).
Zobowiązania („winien”),
to zapis w księgowości informujący co firma jest winna innym
podmiotom (np.: zobowiązanie do zwrotu pożyczki, rachunki do
zapłacenia, pensje do wypłacenia pracownikom itp.).
Kapitał Własny to różnica
pomiędzy Aktywami i Zobowiązaniami mówiący jaka część Aktywów
jest majątkiem własnym firmy:
Kapitał Własny = Aktywa – Zobowiązania (3)
Zobowiązania i Kapitał Własny są jedynie
zapisami księgowymi i są Pasywami bilansu.
Aby objaśnić jak działa system księgowości,
rozważmy dla przykładu bilans księgowy prywatnej firmy X, którą
właściciel założył wpłacając do kasy firmy X gotówkę 10 000
(patrz również przykłady w [3]).
Aktywa: +10 000
gotówka
Zobowiązania: 0
Kapitał własny:
10 000 (zapis)
Właściciel firmy
uznał, że firmie X potrzeba więcej pieniędzy na rozpoczęcie
działalności i firma X pożyczyła od firmy Y 5000 gotówką.
W zapisie księgowym
firmy X znalazło to odzwierciedlenie:
Aktywa: 10 000 + 5
000 = 15 000 gotówka
Zobowiązania: 5
000
Kapitał Własny:
10 000 (bez zmian, wg równania (3)).
(Pozycja Zobowiązania
odzwierciedla umowę zobowiązująca firmę X do zwrotu pożyczki
firmie Y w określonym terminie).
W zapisie księgowym
firmy Y znalazło to odzwierciedlenie:
Aktywa: -5 000 gotówka,
+5000 należność
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
bez zmian
FUNKCJONOWANIE BANKÓW
Można zapytać
co mają bilanse księgowe firm X i Y do działania bankowego systemu
finansowego?
Otóż:
Załóżmy, że firma Y
zakłada konto w banku A i wpłaca na to konto 1000 gotówki. Gotówka
ląduje w kasie banku A (w Aktywach banku), jednocześnie w
Zobowiązaniach banku A pojawia się zapis na koncie firmy Y zwany
depozytem w wysokości 1000.
Zapis zmian
księgowych banku A:
![]() |
rys. 1. Wpłata gotówki na konto w banku. |
Aktywa: + 1 000
gotówka
Zobowiązania: +1
000 (depozyt na koncie firmy Y)
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych firmy Y:
Aktywa: - 1 000
gotówka, +1 000 depozyt
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
bez zmian
UWAGA: W
prostokątach prezentujących podmioty ekonomiczne na rysunkach górna
część to Aktywa, dolna część to Zobowiązania
Porównując zapisy
księgowe wpłaty firmy Y na swoje konto w banku A z poprzednim
przykładem udzielenia pożyczki gotówkowej przez firmę Y firmie X
można zauważyć, że z punktu widzenia księgowości wpłata
na własne konto firmy Y jest równoważna z udzieleniem pożyczki
gotówkowej bankowi A.
Wbrew intuicyjnym
wyobrażeniom, depozyt na koncie w banku to nie są pieniądze
odłożone w jakiejś szufladce w banku, a jest to tylko zapis
księgowy w Zobowiązaniach banku upoważniający właściciela konta
do wypłacenia przez bank gotówki z kasy banku (operacja księgowa
odwrotna do wpłaty). Dotyczy to zarówno depozytów a`vista
jak i depozytów terminowych. Depozyt jest majątkiem finansowym
właściciela konta i znajduje się w jego Aktywach.
Depozyt a`vista
może być wykorzystany do dokonania płatności bezgotówkowej
(przelew bankowy). Aby zobaczyć jak jest wykonywany przelew
bankowy rozważmy na wstępie dokonanie przelewu w wysokości 100 z
konta firmy Y na konto firmy Z w tym samym banku A (przelew
wewnętrzny). Jest to wykonane w ten sposób, że bank A obniża stan
konta Y (depozyt) o 100 i jednocześnie podwyższa stan konta Z
(depozyt) o 100. Są to wyłącznie zmiany zapisów księgowych
dokonywane przez bank A w swoich Zobowiązaniach:
Zapis zmian księgowych
banku A:
Aktywa: bez zmian
Zobowiązania: -100
depozyt Y, +100 depozyt Z
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych firmy Y:
Aktywa: -100
depozyt
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
-100
Zapis zmian
księgowych firmy Z:
Aktywa: +100
depozyt
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
+100
Jeżeli firmy Y i Z
mają konta w różnych bankach, odpowiednio A i B, wykonanie
przelewu bezgotówkowego nieco się komplikuje. Samo obniżenie
depozytu na koncie Y przez bank A, czyli obniżenie Zobowiązań w
banku A spowodowałoby adekwatny wzrost Kapitału Własnego banku A,
czyli nienależny zysk. Z kolei podwyższenie depozytu Z przez bank B
spowodowałoby wzrost Zobowiązań w banku B skutkujący adekwatnym
zmniejszeniem Kapitału Własnego banku B czyli nieuzasadnioną
stratę. Aby wyrównać bilanse banków tak aby żaden nie zyskał
ani nie stracił potrzebny jest odpowiedni przelew aktywów z banku A
do banku B, czyli rozliczenie wykonanego przelewu.
Do tego celu
służą depozyty banków komercyjnych w Banku Centralnym.
Bank komercyjny może
wpłacić swoją gotówkę na swoje konto w Banku Centralnym.
Powstały w ten sposób depozyt, zwany w nomenklaturze bankowej
„rezerwą”, jest zapisem w Zobowiązaniach Banku Centralnego i
jednocześnie zapisem w Aktywach banku komercyjnego, jego majątkiem
finansowym. I właśnie „rezerwy” banków służą do rozliczeń
wykonania przelewów pomiędzy bankami. Odbywa się to w ten sposób,
że Bank Centralny obniża stan rezerwy banku nadawcy przelewu i
podwyższa stan rezerwy banku odbiorcy przelewu. Zmiany zapisów
księgowych banków A i B oraz firm Y i Z przedstawiają się
następująco:
Zapis zmian
księgowych banku A:
Aktywa: -100
rezerwa
Zobowiązania: -100
depozyt Y
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych banku B:
Aktywa: +100
rezerwa
Zobowiązania:
+100 depozyt Z
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych firmy Y:
Aktywa: -100
depozyt
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
-100
Zapis zmian
księgowych firmy Z:
Aktywa: +100
depozyt
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
+100
W praktyce banki nie
rozliczają między sobą każdego przelewu osobno. Ponieważ każdy
bank wysyła przelewy do innych banków i jednocześnie odbiera
przelewy z innych banków, wystarczy że obliczane są różnice
wszystkich przelewów wychodzących i przychodzących dla każdego
banku (salda) w określonym czasie. Następnie, jeżeli saldo banku
jest dodatnie, to Bank Centralny obniża stan jego rezerwy o wysokość
salda, a jeżeli saldo banku jest ujemne, to Bank Centralny podwyższa
stan jego rezerwy o wysokość salda.
Jak z tego wynika
dokonywanie płatności bezgotówkowych pomiędzy podmiotami w
gospodarce polega wyłącznie na zmianach zapisów księgowych w
Zobowiązaniach banków. Banki komercyjne zmieniają w swoich
Zobowiązaniach wielkość depozytów swoich klientów, Bank
Centralny zmienia w swoich Zobowiązaniach wielkość rezerw banków
komercyjnych.
W Polsce obliczeniem
sald zajmuje się system komputerowy ELIXIR w Krajowej Izbie
Rozliczeniowej a zmianami poziomów rezerw banków system komputerowy
SORBNET w NBP.
DYGRESJA1:
Podczas wpłat i wypłat
gotówki na i z kont bankowych suma gotówki i depozytów bankowych
pozostaje stała. Suma wszystkich depozytów i gotówki w obiegu
(poza bankami) decyduje o sile nabywczej gospodarki i nazywa
się „podażą pieniądza” oznaczoną jako agregat
pieniężny M1.
("Broad money" [1] Figure 2, Table A)
("Broad money" [1] Figure 2, Table A)
Podobnie, operacje
wpłat i wypłat gotówki znajdujących się w bankach na rezerwy
(depozyty na kontach banków w Banku Centralnym) nie zmieniają sumy
rezerw i gotówki znajdującej się w bankach. Rezerwy bankowe i
gotówka stanowią inny agregat pieniężny zwany pieniądzem
bazowym, „bazą monetarną” M0 ("Base money" [1] Figure 2, Table A).
Ze względu na
to, że podczas wykonywania przelewów rozliczane są salda
przelewów, stanowiące niewielki ułamek sumy przelewów, wielkość rezerw w bankach komercyjnych może stanowić niewielki ułamek wielkości
podaży pieniądza M1. Poza tym, jeżeli jakiemuś bankowi
zabraknie środków rezerwy, to może on pożyczyć te środki od
innego banku, który ma nadmiar środków na koncie. System pożyczek
międzybankowych działa jak system naczyń połączonych,
wyrównujących stany rezerw banków w systemie rozliczeniowym.
Jeżeli zabraknie
środków w całym systemie (żaden bank nie ma nadwyżki środków w
swojej rezerwie) to brakujące środki banki mogą pożyczyć od
Banku Centralnego jako „pożyczkodawcy ostatniej instancji”, lub
sprzedając Bankowi Centralnemu papiery wartościowe (np. obligacje
rządowe) znajdujące się w Aktywach banków (o czym później....).
ROLA RZĄDU
W SYSTEMIE FINANSOWYM
Osobnym i bardzo ważnym
czynnikiem są relacje finansowe sektora pozarządowego z rządem.
Rząd posiada
swoje konto w Banku Centralnym które funkcjonuje podobnie jak
rezerwy banków komercyjnych i zawiera pieniądz bazowy M0.
Bezgotówkowe transakcje finansowe rządu z sektorem pozarządowym
odbywają się za pośrednictwem banków komercyjnych.
Rząd otrzymuje
środki na swoje konto głównie poprzez ściąganie podatków.
Rozważmy operację zapłacenia podatku w wysokości 400 przez firmę
X za pośrednictwem banku A, w którym firma ma konto. Realizacja
płatności jest wykonywana za pomocą przelewu bezgotówkowego. Bank
A obniża depozyt firmy X o 400. Następnie Bank Centralny obniża
rezerwę banku A o 400 i podwyższa stan konta rządu o 400.
(bezgotówkowy przelew pieniądza bazowego). Zmiany zapisów
księgowych uczestników operacji wyglądają następująco:
Zapis zmian
księgowych firmy X:
Aktywa: -400
depozyt
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
-400
Zapis zmian
księgowych banku A:
Aktywa: -400
rezerwa
Zobowiązania: -400
depozyt X
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych rządu:
Aktywa: +400 konto
w BC
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał własny:
+400
Następnie rząd
kupuje w firmie X komputer za 1000. Realizacja płatności
jest wykonywana za pomocą przelewu bezgotówkowego. Bank Centralny
obniża stan konta rządu o 1000 i podwyższa rezerwę banku A o
1000. (bezgotówkowy przelew pieniądza bazowego). Następnie bank A
podwyższa depozyt firmy X o 1000. Zmiany zapisów księgowych
uczestników operacji wyglądają następująco:
Zapis zmian księgowych
rządu:
Aktywa: -1000 konto
w BC, +1000 komputer
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych banku A:
Aktywa: +1000
rezerwa
Zobowiązania:
+1000 depozyt X
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych firmy X:
Aktywa: +1000
depozyt, -800 komputer
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
+200
Zakładamy, że wartość
księgowa komputera znajdującego się w firmie wynosiła 800, a cena
sprzedaży komputera wynosiła 1000. Różnica jest zyskiem firmy X,
co odzwierciedla wzrost Kapitału Własnego firmy X.
Operacje przelewów bezgotówkowych pomiędzy rządem i niebankowymi podmiotami sektora pozarządowego różnią się od operacji bezgotówkowych wewnątrz sektora pozarządowego.
Operacje przelewów bezgotówkowych pomiędzy rządem i niebankowymi podmiotami sektora pozarządowego różnią się od operacji bezgotówkowych wewnątrz sektora pozarządowego.
Operacje przelewów bezgotówkowych pomiędzy niebankowymi podmiotami sektora pozarządowego są
symetryczne
(rys.
2, 3). Oznacza to, że przelewy wewnątrz tego sektora nie zmieniają
wielkości agregatu M1 (jeden depozyt maleje za to inny depozyt o
tyle samo rośnie).
Natomiast
operacje przelewów pomiędzy rządem i niebankowymi podmiotami sektora pozarządowego są niesymetryczne
(rys.
4, 5). Powoduje to zmiany wielkości agregatu M1. Pobranie podatku
powoduje zmniejszenie
agregatu M1 (zmniejszenie depozytu X, rys. 4) a wydatek rządowy
powoduje zwiększenie
agregatu M1 (zwiększenie depozytu X, rys. 5).
Ta
niesymetria powodująca zmiany agregatu M1 ma również miejsce
podczas transakcji finansowych pomiędzy bankami komercyjnymi a
podmiotami niebankowymi
posługującymi się pieniądzem agregatu M1 (patrz rys. 9 wraz z
opisem).
Zestawienie ze
sobą obu operacji: pobrania przez rząd podatku (400) i zapłacenie
przez rząd za zakup komputera (1000) oznacza, że konto rządu
zmniejszyło się o 600 (deficyt), a ilość pieniędzy na koncie firmy X
zwiększyła się o 600. Jednocześnie nastąpił wzrost Aktywów
banku A o 600 (rezerwa) i wzrost Zobowiązań banku A o 600 (depozyt
X).
Gdyby założyć, że
przed obiema operacjami stan konta rządu wynosił 0, a jedynym
dochodem rządu był pobrany podatek 400, to na koncie rządu
powstałby debet (-600). Prawo finansowe nie dopuszcza debetu
rządu i rząd zobowiązany jest do likwidacji debetu za pomocą
emisji obligacji (+600). Obligację kupuje bank A za pomocą
przelewu bezgotówkowego. Bank Centralny obniża stan rezerwy banku A
o 600 i jednocześnie podwyższa stan konta rządowego o 600,
likwidując debet.
Również odkupienie obligacji od niebankowego podmiotu X przez Bank Centralny zwiększa M1, a więc zwiększa inflację i koniunkturę w gospodarce (zgodnie ze wzorem Fishera (1)).
REASUMUJĄC: Obniżanie deficytu rządowego i oszczędności budżetowe rządu (austerity) osłabiają wzrost gospodarki i nic na to nie pomoże skup obligacji rządowych od banków komercyjnych przez Banki Centralne.
![]() |
rys. 6. Emisja obligacji |
Zapis zmian księgowych
banku A:
Aktywa: -600
rezerwa, +600 obligacja
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych rządu:
Aktywa: +600 konto
w BC
Zobowiązania: +600
obligacja
Kapitał własny: bez zmian
Końcowy wynik tych trzech operacji ( pobrania podatku, wydatku
rządu i emisji obligacji) przedstawia się następująco: stan
konta rządu nie uległ zmianie, stan rezerwy banku A nie uległ
zmianie, w Aktywach banku pojawiła się obligacja (600) a w firmie X
pojawiły się pieniądze na koncie (depozyt 600), komputer zmienił
właściciela.
Zapis zmian księgowych
rządu:
Aktywa: +1000
komputer
Zobowiązania: +600
obligacja
Kapitał własny:
+400
Zapis zmian
księgowych banku A:
Aktywa: +600
obligacja
Zobowiązania: +600
depozyt X
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych firmy X:
Aktywa: +600
depozyt, -800 komputer
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny: -200
Jest to dowód na
to, że deficyt rządowy ZWIĘKSZA ilość pieniądza w obiegu
(kreacja podaży pieniądza M1). Analogicznie, nadwyżka rządowa
ZMNIEJSZA ilość pieniądza w obiegu.
W ten sposób
rząd może sterować zmianami wielkości pieniądza w obiegu M1 aby
zapewnić równowagę gospodarki zgodnie ze wzorem Fishera (patrz
powyżej). Odbywa się to poprzez regulację wielkości
deficytu rządowego, będącego różnicą pomiędzy wydatkami rządu
i podatkami.
Oczywiście gospodarka
podlega wpływom różnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych,
co zakłóca równowagę. Rząd powinien wtedy reagować odpowiednio,
obniżając deficyt w czasie nadmiernej koniunktury i podwyższając
deficyt podczas recesji.
W powyższych
przykładach wszystkie operacje dotyczą jednego banku A i jednej
firmy X. W praktyce te operacje (pobrania podatku, wydatku rządu i
zakupu obligacji) dotyczą różnych banków i różnych podmiotów
ekonomicznych (firm i obywateli).
Ale transakcje
finansowe w sektorze pozarządowym, (z pewnymi wyjątkami.... o czym
później), nie zmieniają całkowitej sumy pieniądza w obiegu M1 i
również system rozliczeń pomiędzy bankami i pożyczek
międzybankowych nie zmienia całkowitej sumy pieniądza bazowego M0
w bankach, tak więc powyższe rozumowanie dotyczy systemu
finansowego w całości.
Powyższy cykl
operacji można powtarzać wielokrotnie, co prowadzi do stałego
zwiększania ilości pieniądza depozytowego, przy nie zwiększaniu
stanu rezerw w aktywach banków. W dłuższym czasie może to
doprowadzić do kłopotów z rozliczaniem przelewów pomiędzy
bankami.
Aby temu zapobiec
(utrzymać względnie stały stosunek zasobu rezerw bankowych do
pieniądza depozytowego) należy zwiększać odpowiednio ilość
rezerw w bankach. Temu celowi służy kupowanie obligacji
rządowych od banków komercyjnych przez Bank Centralny.
Bank Centralny kupuje
od banku A obligację (np. 100) w ten sposób, że zwiększa stan
rezerwy banku A o 100 a obligacja trafia do Aktywów Banku
Centralnego. Podczas tej operacji następuje kreacja pieniądza
bazowego M0 przez Bank Centralny, gdyż Bank Centralny nie posiada
pieniądza krajowego w swoich Aktywach ([1] s. 5, rys.2), stwarza go zwiększając
(dopisując) stan rezerwy banku A.
Zapis zmian księgowych
Banku Centralnego:
Aktywa: +100
obligacja
Zobowiązania: +100
rezerwa banku A
Kapitał własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych banku A:
Aktywa: +100
rezerwa, -100 obligacja
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
bez zmian
Kupno obligacji od
banków komercyjnych przez Bank Centralny, (jak również ich
sprzedaż przez Bank Centralny bankom komercyjnym) służy do
utrzymania właściwej ilości rezerw w systemie bankowym, co wpływa
na utrzymanie właściwego poziomu oprocentowania na rynku pożyczek
międzybankowych. Są to tak zwane „operacje otwartego rynku”
(repo i rewers repo).
Te operacje nie
zmieniają ilości pieniądza w obiegu M1, a więc nie wpływają na
inflację i koniunkturę w gospodarce
(zgodnie ze wzorem Fishera (1)).
Aby utrzymać płynność
systemu rozliczeniowego banków wystarczy aby stosunek rezerw do
depozytów był nie mniejszy niż około 10%. Pozostałe obligacje
mogą pozostawać w aktywach banków komercyjnych, gdyż jest to
korzystne dla banków. (np. oprocentowanie rezerw w FED wynosi 0.25%
a oprocentowanie obligacji rządu USA wynosi około 2%).
W bilansie rządu
obligacja znajduje się w Zobowiązaniach, więc jest to dług, który
teoretycznie rząd powinien oddać po terminie zapadalności. Środki
na wykup obligacji musiałyby pochodzić z podatków, co
zmniejszałoby ilość pieniądza w obiegu M1, osłabiając wzrost
gospodarczy (wzór Fishera powyżej). W praktyce stosuje się tzw.
„rolowanie obligacji”. Obligację, której termin zapadalności
upływa zastępuje się nowo emitowaną obligacją (o wartości
starej plus odsetki).
Taki zabieg można
stosować w nieskończoność, zwłaszcza, gdy obligacje gromadzą
się w Aktywach Banku Centralnego w procesie skupu obligacji od
banków komercyjnych oraz podmiotów prywatnych (QE). Rząd nie płaci
odsetek od obligacji Bankowi Centralnemu (patrz komentarz 5).
DYGRESJA2:
Brak pieniądza krajowego w Aktywach Banku Centralnego ([1] s.5, rys. 2) rodzi
ciekawą konsekwencję. Ponieważ wpłaty i wypłaty gotówki przez
banki komercyjne (wymiana rezerwy na gotówkę i odwrotnie) nie mogą
wpływać na ilość pieniądza bazowego M0 (suma rezerw i gotówki w
bankach komercyjnych), to oznacza, że banknoty leżące w magazynach
Banku Centralnego nie mają nominalnej wartości księgowej (zarówno
nowo drukowane, jak i używane). Tak więc banknoty wypłacane przez
Bank Centralny w zamian za zmniejszenie stanu rezerwy banku nabywają
w tym momencie wartości księgowej (trafiają do Aktywów banku
komercyjnego). Odwrotna operacja wpłaty gotówki przez bank
komercyjny na swoje konto w Banku Centralnym (rezerwę) powoduje
utratę wartości księgowej banknotów trafiających do Banku
Centralnego. Mają tylko wartość zadrukowanego papieru.
Obligację od banku A może również odkupić niebankowy podmiot
prywatny X. Obligacja przechodzi do Aktywów nabywcy obligacji X.
Jednocześnie bank A obniża depozyt na koncie X. Taka operacja
zmniejsza ilość pieniądza w obiegu M1, a więc
zmniejsza inflację i koniunkturę w gospodarce
(zgodnie ze wzorem Fishera (1)).
Zapis zmian księgowych
banku A:
Aktywa: -100
obligacja
Zobowiązania: -100
depozyt X
Kapitał własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych podmiotu X:
Aktywa: -100
depozyt, +100 obligacja
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał własny: bez zmian
Możliwa jest również operacja
odwrotna: odkupienie przez bank A obligacji od podmiotu prywatnego.
Bank A płaci za obligację
powiększając depozyt na koncie podmiotu X.
Taka
operacja zwiększa ilość pieniądza w obiegu M1, a
więc zwiększa inflację i koniunkturę w gospodarce
(zgodnie ze wzorem Fishera (1)).
W
ogólności każda operacja kupna przez bank komercyjny czegokolwiek
od podmiotów niebankowych
(sprzętów, budynków, płatności za usługi, wypłaty pensji
pracownikom, itp.) powoduje wzrost ilości
pieniądza w obiegu M1.
Dzieje
się tak niezależnie, czy bank płaci powiększeniem depozytu (u
siebie, lub w innym banku poprzez system rozliczeń międzybankowych),
czy płaci gotówką... w takim przypadku gotówka
wypłacona z kasy banku przechodzi do agregatu M1
(patrz definicje agregatów w DYGRESJA1).
Również odkupienie obligacji od niebankowego podmiotu X przez Bank Centralny zwiększa M1, a więc zwiększa inflację i koniunkturę w gospodarce (zgodnie ze wzorem Fishera (1)).
Odbywa
się to za pośrednictwem banku A. ([2] s.11, rys.3) Zmiany bilansów
poniżej:
Zapis zmian księgowych
Banku Centralnego:
Aktywa: +100
obligacja
Zobowiązania: +100
rezerwa banku A
Kapitał własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych banku A:
Aktywa: +100
rezerwa
Zobowiązania: +100
depozyt X
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych podmiotu X:
Aktywa: +100
depozyt, -100 obligacja
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
bez zmian
KREDYTY
BANKOWE
Istnieje
jeszcze jeden mechanizm zmian ilości pieniądza w obiegu M1. Jest
nim udzielanie kredytów przez banki komercyjne.
Udzielanie
kredytów przez banki różni się od zwykłych pożyczek pomiędzy
niebankowymi podmiotami. Np. opisany na wstępie przykład pożyczki
firmy X od firmy Y. Aby udzielić pożyczki firma Y musiała mieć
środki finansowe (gotówkę w kasie, ewentualnie wypłaconą ze
swojego konta).
Rozważmy
przykład banku A udzielającego kredytu firmie X na remont
pomieszczeń w wysokości 10 000 spłacanego w 10 miesięcznych
ratach z oprocentowaniem 12%.
Bank udziela
kredytu w ten sposób że podwyższa stan depozytu na koncie
kredytobiorcy o kwotę kredytu i jednocześnie wpisuje w swoich
aktywach należność,
którą nazywamy
kredytem i która
jest zobowiązaniem kredytobiorcy do spłaty kredytu.
Następnie kredytobiorca może wykorzystać swój depozyt na koncie
wypłacając gotówkę, lub dokonując przelewu bezgotówkowego na
konto firmy remontowej Y w banku A (lub innym).
Zmiany zapisów księgowych przedstawiają się następująco (patrz
również [2] s.6, rys.2):
Udzielenie
kredytu:
Aktywa: +10 000
kredyt
Zobowiązania: +10
000 depozyt X
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych firmy X (kredytobiorca):
Aktywa: +10 000
depozyt
Zobowiązania: +10
000 kredyt
Kapitał Własny:
bez zmian
Dokonanie
przelewu kredytobiorcy dla firmy remontowej Y
Zapis zmian księgowych
banku A:
Aktywa: bez zmian
Zobowiązania: -10
000 depozyt X,+10 000 depozyt Y
Kapitał Własny:
bez zmian
Zapis zmian
księgowych firmy X (kredytobiorca):
Aktywa: -10 000
depozyt
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał Własny:
-10 000
Zapis zmian
księgowych firmy Y:
Aktywa: +10 000
depozyt
Zobowiązania: bez
zmian
Kapitał
Własny: +10 000
Spłata
pierwszej raty kredytu przez firmę X:
Zapis zmian księgowych
banku A:
Aktywa: -1 000
kredyt
Zobowiązania: -1
120 depozyt X
Kapitał Własny:
+120 odsetki
Zapis zmian
księgowych firmy X (kredytobiorca):
Aktywa: -1 120
depozyt
Zobowiązania: -1
000 kredyt
Kapitał
Własny: -120 odsetki
Pozostaje
zobowiązanie kredytobiorcy do spłaty kredytu 9 000.
Ponieważ do
udzielenia kredytu bank A nie potrzebował żadnych środków
finansowych ze swoich aktywów (gotówka, rezerwa), to oznacza, że
udzielenie kredytu wykreowało dodatkowy pieniądz M1.
Natomiast spłata kredytu dokonuje anihilacji pieniądza M1. ([2] s. 3).
Akcja kredytowa banków komercyjnych zwiększa ilość
pieniędzy w obiegu M1 (wzór Fishera), co pobudza gospodarkę do
wzrostu, natomiast następujące po pewnym czasie spłacanie kredytów
obniża ilość pieniędza w obiegu M1, co może powodować
osłabienie wzrostu a nawet recesję.
Jest jeszcze
jeden czynnik, który oddziaływuje na zmiany podaży pieniądza M1.
Jest nim wymiana handlowa z zagranicą. Nadwyżka eksportu nad
importem zwiększa M1, natomiast nadwyżka importu nad eksportem
zmniejsza M1. Dlatego gospodarka niemiecka ma się dobrze
pomimo niewielkiego deficytu, natomiast gospodarki krajów południa
Europy kuleją i pogłębiają to jeszcze narzucone oszczędności
budżetowe (austerity), celem których jest zmniejszanie deficytu i
zadłużenia w celu uniknięcia bankructw krajów południa Europy.
DYGRESJA3
Ktoś mógłby
zadać pytanie, czy przedstawione powyżej zasady wykonywania
transakcji bezgotówkowych za pomocą zmian zapisów księgowych są
prawidłowe.
W celu
odpowiedzi na to pytanie rozważmy hipotetyczny przypadek wykonania
płatności gotówką firmy Y dla firmy Z w sytuacji, gdy firma Y
nie posiada gotówki w kasie i również bank A, w którym ta firma
ma konto, również nie posiada gotówki w kasie, a firma Z ma konto
w banku B. (przypadek podobny do płatności bezgotówkowej
omawianej w rozdziale FUNKCJONOWANIE BANKÓW).
Bank A może
wypłacić gotówkę (banknot 100) ze swojego konta w Banku
Centralnym.
Rezerwa
banku A zostaje obniżona przez Bank Centralny o 100 (zapis w
Zobowiązaniach Banku Centralnego) a banknot 100 przechodzi z
magazynu Banku Centralnego do kasy banku A, nabywając wartość
księgową (patrz DYGRESJA2).
Następnie
firma Y może wypłacić gotówkę ze swojego konta w banku A.
Depozyt
firmy Y (zapis w Zobowiązaniach banku A) zostaje obniżony o 100 a
banknot przechodzi z kasy banku A do kasy firmy Y.
Specjalny
kurier wiezie banknot 100 z firmy Y do firmy Z.
Banknot
przechodzi z kasy firmy Y do kasy firmy Z
Firma Z
wpłaca banknot 100 na swoje konto w banku B.
Banknot
przechodzi z kasy firmy Z do kasy banku B, bank B zwiększa depozyt
firmy Z o 100 (zapis w Zobowiązaniach banku B).
Bank B
wpłaca gotówkę na swoje konto w Banku Centralnym.
Bank
Centralny podwyższa rezerwę banku B o 100 (zapis w Zobowiązaniach
Banku Centralnego), banknot 100 przechodzi z kasy banku B do magazynu
Banku Centralnego gdzie traci wartość księgową (patrz DYGRESJA2).
Sumaryczny
wynik tych operacji przedstawia się następująco: Stany kas
wszystkich podmiotów uczestniczących w operacji powróciły do
stanu początkowego. Podróż banknotu zatoczyła koło i trafił on
z powrotem do Banku Centralnego. Zmiany zapisów księgowych
wszystkich podmiotów uczestniczących w operacji są identyczne
jak w przypadku transakcji bezgotówkowej opisywanej wcześniej. (rys. 3).
Powyższe
rozumowanie dotyczące równoważności transakcji wykonywanych z
użyciem gotówki i transakcji bezgotówkowych przeprowadzanych za
pomocą zmian zapisów księgowych można przeprowadzić dla
wszystkich przypadków omawianych w tekście powyżej.
DYGRESJA4
Rozważania dotyczące kupowania przez Banki Centralne obligacji rządowych od banków komercyjnych (rys.8) sugerują, że nie ma to wpływu na inflację i koniunkturę… gdyż takie operacje nie zwiększają ilości pieniądza w obiegu M1 (tylko zwiększają M0).
BEZPOŚREDNIO tak jest… ale…
Kupowanie obligacji przez BC zwiększa zasoby rezerw banków komercyjnych (M0)… a to skutkuje obniżeniem rynkowej stopy procentowej na rynku pożyczek międzybankowych… co skłania banki komercyjne do zwiększania akcji kredytowej (dług prywatny)… a to ZWIĘKSZA ilość pieniądza w obiegu M1 i pobudza gospodarkę…
Jest to jednak zdradliwe… bo, z jednej strony skłania rząd do zmniejszania deficytu (aby utrzymać cel inflacyjny)… a to zwiększa udział długu prywatnego (który trzeba kiedyś zwracać) w stosunku do długu rządowego (który nie musi być zwracany, jeżeli znajduje się w BC).
Z drugiej strony zwiększenie koniunktury spowodowane długiem prywatnym powoduje wzrost możliwości produkcyjnych gospodarki powyżej potencjału wynikającego z ilości pieniądza M1 wykreowanego deficytem rządowym… i jak przyjdzie czas spłaty prywatnych kredytów, zmniejszenie ilości pieniądza M1 w stosunku do rozbudzonych możliwości produkcyjnych gospodarki zakłóci równowagę gospodarki wynikającą ze wzoru Fishera… i wystąpi recesja oraz bezrobocie…
DYGRESJA4
Rozważania dotyczące kupowania przez Banki Centralne obligacji rządowych od banków komercyjnych (rys.8) sugerują, że nie ma to wpływu na inflację i koniunkturę… gdyż takie operacje nie zwiększają ilości pieniądza w obiegu M1 (tylko zwiększają M0).
BEZPOŚREDNIO tak jest… ale…
Kupowanie obligacji przez BC zwiększa zasoby rezerw banków komercyjnych (M0)… a to skutkuje obniżeniem rynkowej stopy procentowej na rynku pożyczek międzybankowych… co skłania banki komercyjne do zwiększania akcji kredytowej (dług prywatny)… a to ZWIĘKSZA ilość pieniądza w obiegu M1 i pobudza gospodarkę…
Jest to jednak zdradliwe… bo, z jednej strony skłania rząd do zmniejszania deficytu (aby utrzymać cel inflacyjny)… a to zwiększa udział długu prywatnego (który trzeba kiedyś zwracać) w stosunku do długu rządowego (który nie musi być zwracany, jeżeli znajduje się w BC).
Z drugiej strony zwiększenie koniunktury spowodowane długiem prywatnym powoduje wzrost możliwości produkcyjnych gospodarki powyżej potencjału wynikającego z ilości pieniądza M1 wykreowanego deficytem rządowym… i jak przyjdzie czas spłaty prywatnych kredytów, zmniejszenie ilości pieniądza M1 w stosunku do rozbudzonych możliwości produkcyjnych gospodarki zakłóci równowagę gospodarki wynikającą ze wzoru Fishera… i wystąpi recesja oraz bezrobocie…
WNIOSKI PRAKTYCZNE
Przedstawione powyżej zasady funkcjonowania współczesnych systemów finansowych pozwalają stwierdzić, że rząd w swojej działalności finansowej ma pewien margines swobody.
Wydatki rządowe nie są ograniczone operacyjnie wielkością zebranych podatków. Mało tego, deficyt rządowy dostarcza sektorowi pozarządowemu pieniędzy umożliwiających rozwój i wzrost gospodarczy. Jedynym ograniczeniem wielkości deficytu jest możliwość wystąpienia nadmiernej inflacji. Z drugiej strony zbyt mały deficyt hamuje wzrost gospodarczy i może doprowadzić do recesji i wzrostu bezrobocia (wzór Fishera (1)).
Natomiast rola QE jest niejednoznaczna.
Jeżeli sprzedającymi obligacje rządowe Bankowi Centralnemu są podmioty pozabankowe (fundacje, firmy, obywatele) to zwiększa ilość pieniądza w obiegu M1, co zwiększa inflację i pobudza koniunkturę. Ale.... aby jakiś podmiot pozabankowy mógł sprzedać obligację rządową musiał ją kiedyś kupić, co zmniejszyło wtedy ilość pieniądza w obiegu M1, a więc zmniejszyło inflację i osłabiło koniunkturę..... bilans tych operacji się się zeruje.
Natomiast kupowanie obligacji przez Bank Centralny od banków komercyjnych nie ma wpływu na wzrost pieniądza w obiegu M1, jest neutralne dla inflacji i koniunktury, jedynie zwiększa ilość pieniądza M0 w systemie rezerw banków komercyjnych co wpływa na obniżenie rynkowej stopy procentowej na rynku pożyczek międzybankowych, ułatwiając rozliczenia pomiędzy bankami (pieniądz M0 znajdujący się w rezerwach banków nie może być wykorzystany do udzielania kredytów [2] s. 3).REASUMUJĄC: Obniżanie deficytu rządowego i oszczędności budżetowe rządu (austerity) osłabiają wzrost gospodarki i nic na to nie pomoże skup obligacji rządowych od banków komercyjnych przez Banki Centralne.
Margines swobody operacyjnej rządu dotyczący wielkości deficytu daje rządowi możliwość przeciwdziałania negatywnym procesom występującym w wolnorynkowej gospodarce.
Pogłębiające się obecnie zróżnicowanie dochodów, będące w dużej mierze postępującą automatyzacją produkcji i wypieraniem pracy ludzkiej przez roboty [4] powoduje zmniejszenie popytu konsumpcyjnego ludzi o małych dochodach (spadek M1).
Pogłębiające się obecnie zróżnicowanie dochodów, będące w dużej mierze postępującą automatyzacją produkcji i wypieraniem pracy ludzkiej przez roboty [4] powoduje zmniejszenie popytu konsumpcyjnego ludzi o małych dochodach (spadek M1).
Jednocześnie
kumulujący się majątek finansowy warstwy ludzi najbogatszych nie
jest angażowany w inwestycje produkcyjne z powodu zmniejszającego
się popytu a konsumpcja ludzi bogatych ma też swoje ograniczenia
(ile można mieć wystawnych pałaców i drogich jachtów).
To powoduje
nadmierne oszczędności, długoterminowe lokaty bankowe, zakupy
obligacji rządowych przez sektor pozabankowy, spekulacyjne zakupy
akcji, które nie tworzą inwestycji a tylko tworzą bańki
spekulacyjne. Te oszczędności również osłabiają wzrost
gospodarczy poprzez zmniejszenie szybkości obiegu pieniądza (dla
zaoszczędzonych pieniędzy V=0 (wzór Fishera (1)).
Polityka
rządu może przeciwdziałać tym zjawiskom, z jednej strony poprzez
wzrost wydatków na pomoc socjalną dla ludzi ubogich, finansowanie
budżetowe służby zdrowia, zwiększenie wysokości zasiłków dla
bezrobotnych i wydłużanie czasu ich wypłacania, czy oferowanie
pracy finansowanej z budżetu rządowego. Z drugiej strony rząd
powinien, za pomocą odpowiedniej polityki podatkowej, ściągać od
warstwy ludzi najbogatszych część niepracujących
(zaoszczędzonych) zasobów finansowych. Obydwa czynniki (wydatki
rządu i podatki) powinny być ustawione tak, aby uzyskać optymalną
wielkość deficytu dla aktualnego stanu koniunktury (patrz rozdział
„Wzór Fishera”).
Z drugiej strony, ten margines swobody ekonomicznej rząd może wykorzystać do innych celów... na przykład: powiększając wydatki zbrojeniowe, finansując budowanie i remonty infraktrustury kraju, finansując podbój kosmosu, oraz wspierając finansowo badania naukowe, rozwój technologii, ..... wybór sposobu wykorzystania deficytu zależy tylko od decyzji politycznych.
Z drugiej strony, ten margines swobody ekonomicznej rząd może wykorzystać do innych celów... na przykład: powiększając wydatki zbrojeniowe, finansując budowanie i remonty infraktrustury kraju, finansując podbój kosmosu, oraz wspierając finansowo badania naukowe, rozwój technologii, ..... wybór sposobu wykorzystania deficytu zależy tylko od decyzji politycznych.
Przedstawione
powyżej rozumowanie przedstawiające funkcjonowanie systemu
finansowego „fiat money” dotyczy krajów, których obligacje
rządowe mogą być kupowane przez własny Bank Centralny, mający
nieograniczone prawo emisji krajowej waluty, która ma płynny kurs
względem innych walut i złota (np.: USA, Japonia, Wielka Brytania,
Kanada, Australia, Południowa Korea, Południowa Afryka, Izrael,
Szwecja i wiele innych).
To nie
dotyczy krajów strefy euro, ponieważ krajowe Banki Centralne państw
strefy euro nie mają prawa emisji waluty euro (ma je tylko
Europejski Bank Centralny), strefa euro nie ma wspólnego budżetu i
rządu, który miałby prawo emitować wspólne euroobligacje, które
następnie mógłby kupować EBC (z rynku i od banków komercyjnych).
Natomiast
kupowanie przez EBC obligacji emitowanych przez rządy krajowe
(zwłaszcza greckich, portugalskich czy włoskich) jest w zasadzie
zabronione, gdyż jest uważane w Traktatach UE jako finansowanie
rządów krajowych.
Strefa euro stanęła na rozdrożu: albo pełna
integracja na wzór USA (rząd i budżet federalny oraz
euroobligacje), albo uporządkowane rozmontowanie strefy euro i
przywrócenie narodowych walut, których kurs wzajemny mógłby się
kształtować na wolnym rynku [5].
Przypisy, linki
System transakcji bezgotówkowych charakteryzuje się pewnym stopniem abstrakcji, który musi się ułożyć w głowie aby być właściwie zrozumiałym.
OdpowiedzUsuńJest on oparty na określeniach księgowych „ma” (Aktywa) i „winien” (Zobowiązania). … (patrz rozdział „Bilans księgowy”).
Jeżeli firma Y ma gotówkę w kasie to jest to Aktyw „ma”. Jeżeli Y wpłaca gotówkę 1000 do banku A, to teraz bank A „ma” te pieniądze, a firma Y „ma” depozyt, czyli Zobowiązanie banku A mówiące, że bank A jest „winien” firmie Y 1000 gotówki. (rys. 1 wraz z opisem zmian bilansów… obok).
Przelew bezgotówkowy 100 firmy Y do firmy Z ( w tym samym banku A) polega na tym, że firma Y daje zlecenie przelewu do banku informując, że z jej konta należy przelać środki na konto firmy Z i określa wysokość przelewu 100.
Co robi bank A?… Obniża zapis na koncie Y o 100…. i teraz bank A jest „winien” firmie Y o 100 mniej…. i jednocześnie podwyższa stan na koncie Z o 100 i teraz bank A jest „winien” firmie Z o 100 więcej…. i to wszystko (rys. 2 wraz z opisem zmian księgowych). I to są operacje dotyczące agregatu M1.
Podobnie piętro wyżej. (agregat M0)
Bank Centralny jest „winien” bankowi A oraz bankowi B tyle ile wpłaciły one do Banku Centralnego (depozyty zwane rezerwami). Rozliczenie przelewu zewnętrznego pomiędzy bankami A i B. (rys. 3) polega na zmianie zapisów na rezerwach przez BC, tak, że BC jest teraz „winien” bankowi A o 100 mniej a bankowi B o 100 więcej, po to aby zmiana Aktywów banków była równa zmianie Zobowiązań banków. (Żaden nie zarobił, ani nie stracił…. Kapitały własne banków bez zmian).
Kreacja pieniądza M1 podczas wydatku rządowego wynika wprost z ASYMETRII mechanizmu przelewu środków rządu do podmiotu pozarządowego podczas wykonywania płatności.
OdpowiedzUsuńPrzelew (zewnętrzny) pomiędzy dwoma podmiotami sektora pozarządowego jest SYMETRYCZNY (rys. 3 na blogu). Nadawca przelewu traci środki M1, odbiorca przelewu zyskuje środki M1. Suma pieniędzy M1 w obiegu się nie zmienia.
Natomiast rząd nie ma konta w banku komercyjnym zawierającym M1, tylko konto w Banku Centralnym zawierające M0. To powoduje ASYMETRIĘ wykonania przelewu.(rys. 5), która zwiększa M1.
Analogicznie, pobranie podatku zmniejsza M1. (rys. 4).
Jeżeli wydatki rządu są większe niż podatki, to różnica wielkości M1 pozostaje w „kieszeni” sektora pozarządowego.
Skąd rząd bierze środki M0 na pokrycie debetu na koncie?…. „pożycza” od banków komercyjnych emitując obligacje (rys. 6).
A skąd banki komercyjne biorą środki M0 na kupno obligacji od rządu?…. sprzedają dotychczas posiadane obligacje Bankowi Centralnemu. (rys. 8).
I tak to się z grubsza kręci.
Jak bank komercyjny kupuje coś od sektora pozabankowego? (akcje, komputer, płaci pensje pracownikowi itp.)
OdpowiedzUsuńZałóżmy, że płaci bezgotówkowo na konto u siebie (dla uproszczenia….. gdy konto jest w innym banku płatność przechodzi przez system rozliczeń międzybankowych co niczego nie zmienia w rozumowaniu)….. Płatności dokonuje przez zmiany w swoim bilansie księgowym:
Kupno akcji (komputera) za 1000…. zmiany bilansu banku:
Aktywa: + 1000 akcje
Zobowiązania: +1000 depozyt na koncie sprzedającego akcje
Kapitał własny: bez zmian
Wypłata pensji kasjerce 3000
Aktywa: bez zmian
Zobowiązania: + 3000 (depozyt na koncie kasjerki)
Kapitał własny: -3000
W obu wypadkach nastąpiła KREACJA pieniądza M1.
W ŻADNYM przypadku nie brały udziału środki rezerw banku M0.
W obu przypadkach nie ma przejścia M0 do M1……
ALE!…. Załóżmy, że kasjerka pobiera pensję w GOTÓWCE….
Zmiana bilansu banku:
Aktywa: -3000 gotówka
Zobowiązania: bez zmian
Kapitał własny: -3000
W tym przypadku TEŻ nastąpiła KREACJA M1 poprzez przeniesienie gotówki z Aktywu banku M0 do Aktywu kasjerki M1.
Gotówka przechodząc z banku do kasjerki ZMIENIŁA przynależność do agregatu.
Super blog. Szkoda ze nie ma wiecej.
OdpowiedzUsuńMysle ze na tych prostych operacjach potkneloby sie wielu ekonomistow-ideologow.
Stwierdzenie, że rząd nie płaci odsetek od obligacji znajdujących się w Aktywach Banku Centralnego jest pewnym uproszczeniem.
OdpowiedzUsuńW rzeczywistości FED pobiera od rządu odsetki od obligacji rządowych znajdujących się w swoich Aktywach. Jednak te odsetki tworzą zysk FEDu... a 95% zysku FED przekazuje do budżetu rządowego.
Na zysk FEDu składają się oprócz odsetek od obligacji jeszcze inne źródła... np. dochody z operacji "otwartego rynku"... tak więc suma środków przekazywanych rządowi jest jeszcze większa.